MŠ pracující s vybranými prvky waldorfské pedagogiky
MŠ Záříčí
je jednotřídní, pracují v ní 2 pedagogické pracovnice a školnice. Součástí
mateřské školy je zařízení školního stravování, ve kterém se vaří pro děti a
zaměstnance MŠ i pro cizí strávníky – doplňková činnost. Ve školní jídelně
pracuje vedoucí školní jídelny a 1 kuchařka.
K MŠnáležívelkáškolní zahrada
s ovocnými stromy a menší zahrádkou. Přestože je MŠ umístěna ve středu
obce, máme blízko do přírody, na louky, do lesa i k vodě. Máme tak možnost
po celý rok sledovat dění v přírodě i práci místních lidí na domácích
dvorech, zahradách a políčkách,kteráZáříčí ze všech stran
obklopují.
Základní filosofie MŠ:
MŠ pracuje od r. 1998
s vybranými principy waldorfské pedagogiky. Postupně se tomu přizpůsobuje
i vybavení a celkové prostředí MŠ (prostředí příjemné, útulné, vybavené přírodními
materiály, přírodninami, barevnými látkami – v barevné harmonii, ručně
šitými hračkami a pomůckami).
Děti jsou
oslovitelné především v oblasti cítění, proto se snažíme je vést moudře,
spravedlivě, otevřenou komunikací, snažíme se akceptovat osobnost každého
dítěte, podporovat jeho sebevědomí, sebedůvěru a sebepoznání, respektovat jeho
potřeby a zájmy,vycházetzeznalostízákonitostídětského vývoje a přihlížet
k individualitě dětí. Předpokladem je neautoritativní aláskyplnývztah učitelky k dětem, jenž by měl být základem pro veškerou práci
s dětmi, celková atmosféra ve třídě – klidné, nevzrušené jednání, radostná
pohoda, ohleduplnost, citlivost, snaha o vytvoření přátelského až kamarádského
vztahu, plného lásky a porozuměníprocitové potřeby dětí.
V návaznosti na tyto předpoklady pak vytváříme vhodné prostředí a sociální
klima, kdedětizískávajípocit bezpečí, jistoty, víru v sebe i v okolí. Vytvářením
hracích koutků ve třídě je zachována intimita dětí.MŠ pracuje také s principem„ nádechu a výdechu“ – tj. pravidelné
střídáníčinností a odpočinku
v průběhu dne. Rytmus prolíná veškerou naší prací. Snažíme se tím
přispívat ke správnému vývoji fyzických orgánů dítěte.
Dětem je
poskytována potřebná míra svobody a volnosti, je podporován jejich vlastní svobodný projev a spontánní
činnost. Jsouvytvářenypřirozené, nenásilné hranice, jejich podobu
dětem předkládá prostřednictvím svého jednání učitelka. Pomocí rituálů jsou
dětem vytvářeny podmínky pro koncentraci pozornosti, soustředění (např. ranní
kruh) - opakující se s denní pravidelností. Dalším principem je rozvíjení
a pěstování smyslu pro krásu, probouzení citu pro umění (s využitím zpěvu,
hudebních aktivit, poezie, ale také probouzení citupro architektonické formy, pro linie, kresby,
modelování a harmonii barev). Dětem je zprostředkována bohatá nabídka
pracovních činností, která v nich probouzí zručnost, obratnost i
tvořivost.
Práce
v MŠ je odvíjena v návaznosti na dění v přírodě a
v návaznosti na staré lidové tradice, zvyky a svátky. Velká pozornost je
věnována měsíčním slavnostem a oslavám narozenin dětí. Při MŠ funguje zájmový
kroužek keramiky, kroužek hry na flétnu a kroužek logopedické prevence.