|
|
|
|
|
|
Mateřská škola: Liptaňské náměstí 890 Ostrava - Poruba 708 00
|
|
|
|
|
|
|
Kontakt |
Kontaktní údaje
Mateřské školy:
|
|
|
Adresa mateřské školy : |
Ostrava - Poruba |
Liptaňské nám. 890 |
Ostrava |
708 00 |
|
|
|
|
Mateřská škola logopedická
|
Telefon, email, www : |
Telefon: 596 925 994 |
E-mail: smslip@razdva.cz |
|
Právní forma:
Příspěvková organizace
|
Ičo: 64628141 |
Kontaktní osoba: Bc. Vladimíra Dvořáková |
|
|
|
Informace o škole: |
|
- název školy:
Mateřská škola logopedická , Ostrava – Poruba, Liptaňské nám. 890,příspěvková organizace
- zřizovatel:
Moravskoslezský kraj – Krajský úřad
- IČO: 64628141
- Ředitel školy: Dvořáková Vladimíra
- Zástupkyně školy: Michalčíková Eva
- Vedoucí ŠJ:Hartmannová Yvona
- Adresa školy: Liptaňské nám.890,Ostrava – Poruba,708 00
- provoz školy: 6.00 – 16.30
- telefonické spojení: 596 925 994, školní jídelna
596 919 887
- e-mail školy: vladimira.dvorakova@razdva.cz
- e-mail ŠJ: smslip@razdva.cz
- počet zaměstnanců: 10
- počet pedagogů: 6
- počet provozních zaměstnanců: 2
- hlavní kuchařka: 1
- vedoucí ŠJ/referentka školy: 1
- počet logopedických tříd: 3
- počet dětí: 42
- klinický logoped: Mgr. Rupcová Marie
|
|
Počet tříd : 3
Počet dětí: 42
Všechny 3 třídy jsou pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami,převážně pro děti s narušenou komunikační schopností : (balbuties,vývojová dysfázie,tumultus ser., dysartrie ataktická,OVŘ, hypotonie,syndrom Dandy Wallker, dále 4 děti s epilepsií, z toho15 dětí s přidruženým ADHD a 3 děti s diagnózou autismus). Kapacita je vždy naplněná.
V každé třídě je prováděna komplexní skupinová speciálně pedagogická péče a individuální logopedická péče pod vedením speciálního pedagoga.
Komplexní skupinová péče zahrnuje:
dechová cvičení,gymnastiku mluvidel,cvičení fonematického sluchu,cvičení zrakové a sluchové paměti,rozvoj slovní zásoby,rozvoj hrubé a jemné motoriky,grafomotoriky,rozvoj početních představ,rozumových schopností a sociálních dovedností.
|
|
|
ZÁJMOVÉ KROUŽKY A AKCE:
Dle zájmu rodičů:
- Plavecký kurz pro předškolní děti ,pořádaný na krytém bazéně Sarézy v Ostravě – Porubě
- Keramický kroužek pořádaný DDM v Ostravě – Porubě na
- Polské ulici
- Ozdravné pobyty v přírodě
- Polodenní výlety do přírodě
- Návštěva ZOO v Ostravě
- Hippoterapie v Hlučíně
- Pořádání již 15.pokračování Dětského karnevalu
- Hopsalín – 2 akce podzim a jaro „Přivítání a rozloučení se školáky na školní zahradě“
- Společné setkání dětí a rodičů u příležitosti např. Velikonoce,Vánoce, tématická dopoledně jako „Dračí den,Bramborový den,Pohádkový den,Barevný týden apod“ – možnost společného pohybu dětí a rodičů během dopoledne v mateřské škole
|
|
|
KROUŽKY V MATEŘSKÉ ŠKOLE:
Kroužek zobcové flétny „Veselé pískání“ – podporujeme správné dýchání
Cvičení na „Gymm míčích“ - rozvoj pohybové aktivity a balančního cvičení
Metoda dobrého startu – metoda stimulační a rehabilitační,kde hrají důležitou roli složky zraková,pohybová a sluchová
Cvičení dětské jógy - cvičení pro děti s ADHD,celkové zklidnění,správné dýchání
Grafomotorická cvičení - nácvik a upevňování správného úchopu psacího materiálu,rozvoj drobných svalů ruky,příprava pro vstup do ZŠ
|
|
|
Koncepční záměr mateřské školy
V letošním roce je naše práce zaměřena na prožitkové učení dětí,na rozvinutí a dokončení hry,vedení dětí k samostatnosti,a při činnostech dětí vycházet z jejich vlastních zkušeností a nadále je prohlubovat.
Koncepce je stavěna na osobnostně orientované prožitkové předškolní výchově, která nepřehlíží všechny přínosné zkušenosti a tradice české předškolní výchovy. V zájmu kolektivu se ale nyní netlumí svoboda a individuální rozvoj jedince. Dětem je nabízena pestrá škála bohatých příležitostí, jejichž prostřednictvím se u dětí rozvíjejí specifické vlohy a talent.
Děti se učí tím, že jednají, konají a prožívají konkrétní situace. Učitelky dětem připravují individualizovaný program činností, které děti přijmou za své z vlastního zájmu. Výchova a učení nespočívá v tom, že se dítě tvaruje do předem přípravného modelu, ale je jedinečnou neopakovatelnou osobností, která má právo být sama sebou a jako taková je akceptována, přestože onen pomyslný model nenaplní nebo naopak přesáhne. Základní a hlavní ve výchově dítěte není kolektivní zařízení, ale rodina, mateřská škola logopedická rodinnou výchovu vhodně doplňuje a nabízí dětem spoustu možností, které dnešní máločetné rodině chybí. K tomu přistupuje odborná metodická práce učitelek tak, aby byly rozvíjeny dispozice a talent nebo naopak, kde je třeba kompenzovat vývojová opoždění. U dětí předškolního věku je zajištěn program pro přípravu dětí na vstup do ZŠ, sestavený podle nejmodernějších psychologických poznatků. Děti jsou vedeny k samostatnému logickému myšlení, vhodnými předškolními metodami a nejrůznějšími pomůckami se rozvíjí jejich paměť, myšlení, řeč, početní představy, pozornost, fantazie, vůle. Dětem jsou nabízena speciální grafomotorická cvičení pro uvolnění ruky a pro snadné zvládání psaní v ZŠ. Velkou pozornost věnujeme i pohybově výchově. Ve všech třídách děti denně cvičí, většinou s hudbou při použití pestré škály náčiní a nářadí, kterým je MŠ vybavena. Samozřejmě nezapomínáme na velké poslání naší školy,kvůli kterému jsme byli zřízeni,a to logopedii.Do naší mateřské školy logopedické jsou přijímány děti pouze s narušenou komunikační schopností a děti s poruchou autistického spektra..Toto se také odráží v průběhu celého uspořádání dne.Snažíme se zcela nenásilnou a hravou formou napomáhat a vhodně spolupracovat jak s rodiči,tak s klinickým logopedem při nápravě výslovnosti u každého dítěte.Také vybavenost tříd a místností,kde se logopedie provádí , tomuto účelu zcela odpovídají .
Základní podmínky této koncepce:
harmonické vztahy
idylická pohoda
útulné prostředí
radostná atmosféra
celková spokojenost dítěte
Při práci je kladen důraz na psychickou pohodu dítěte v rámci rozvoje jeho osobnosti. Je respektováno právo dítěte na individuální rozvoj, na vlastní názor, osobité prožívání, objevování, samostatné hledání ale i tápání a chybování.Příkladem prožitkového učení jsou na naší škole pořádání školy v přírodě,polodenní výlety do přírody,exkurze,kroužky,pokusy a experimenty s různými druhy přírodního materiálu a samozřejmě vlastní hry.
Cílem učitele by mělo být, na základě poznání individuálních předpokladů, dotažení každého dítěte k maximu jeho možností. K tomu by nám mělo pomoci rozvíjení dětské osobnosti v nejširším slova smyslu.
Máme velikou výhodu oproti základní škole, že nejsme vázáni vědomostními osnovami, ale právě těmi dovednostními. Můžeme si zkoušet, které postupy při získávání a aplikaci vědomostí jsou ty nejlepší, při kterých se děti nejvíce zapojí, při kterých se naučí spolupracovat, při kterých si ověří, že každý jednotlivec je důležitý a prospěšný.
Naše mateřská škola logopedická poskytuje logopedickou péči dětem předškolního věku v podstatě z celé Ostravy.
Zajišťujeme komplexní skupinovou péči:
Komplexní skupinová péče zahrnuje:
Dechová cvičení,gymnastiku mluvidel,cvičení fonematického sluchu,cvičení zrakové a sluchové paměti,rozvoj slovní zásoby,rozvoj hrubé a jemné motoriky,grafomotoriky,rozvoj početních představ,rozumových schopností a sociálních dovedností.
Do naší školy jsou přijímány děti ve věku od 3 do 7 let (s odkladem školní docházky):
Díky počtu dětí ve třídách (14 dětí ) máme příznivější podmínky pro individuální práci.
S dětmi s autistickým spektrem pracujeme formou strukturovaného učení, vycházející z intervenční terapie a vzdělávacích programů,které jsou propagovány v rámci TEACCH programu.Strukturované učení nejlépe vyhovuje specifickým potřebám dětí,které jsou omezeny v oblasti verbální komunikace,sociální interakce a představivosti.Pro tyto děti běžná výuková situace představuje veliký chaos a tak je nezbytně nutné jim strukturovat prostor,čas,pracovní i volnou činnost.To znamená zpřehlednit výukovou situaci tak,aby pochopili,co se od nich očekává.Úkolem pedagoga je uzpůsobit prostředí a situace dítěti tak,aby bylo na první pohled zřejmé,co se po dítěti chce.
|
|
|
Dodržujeme základy strukturovaného učení:
1.Kde pracovat? Struktura prostoru
2.Kdy pracovat? Struktury času – denní režim
3.Jak dlouho pracovat? Struktura času propojená s vizualizací
4.Proč pracovat?
5.S čím pracovat?
6.Jak pracovat?
|
|
|
|
|
|
|
|
|