Mateřská škola:
Liptaňské náměstí 890
Ostrava - Poruba
708 00
   
 
Kontakt

Kontaktní údaje Mateřské školy:
Adresa mateřské školy :
Ostrava - Poruba
Liptaňské nám. 890
Ostrava
708 00
Mateřská škola logopedická
Telefon, email, www :
Telefon: 596 925 994
E-mail: smslip@razdva.cz
 
Právní forma: Příspěvková organizace
Ičo: 64628141
Kontaktní osoba: Bc. Vladimíra Dvořáková

Informace o škole:
 
  • název školy:
    Mateřská škola logopedická , Ostrava – Poruba, Liptaňské nám. 890,příspěvková organizace
  • zřizovatel:
    Moravskoslezský kraj – Krajský úřad
  • IČO: 64628141
  • Ředitel školy: Dvořáková Vladimíra
  • Zástupkyně školy: Michalčíková Eva
  • Vedoucí ŠJ:Hartmannová Yvona
  • Adresa školy: Liptaňské nám.890,Ostrava – Poruba,708 00
  • provoz školy: 6.00 – 16.30
  • telefonické spojení: 596 925 994, školní jídelna 596 919 887
  • e-mail školy: vladimira.dvorakova@razdva.cz
  • e-mail ŠJ: smslip@razdva.cz
  • počet zaměstnanců: 10
  • počet pedagogů: 6
  • počet provozních zaměstnanců: 2
  • hlavní kuchařka: 1
  • vedoucí ŠJ/referentka školy: 1
  • počet logopedických tříd: 3
  • počet dětí: 42
  • klinický logoped: Mgr. Rupcová Marie

Počet tříd : 3
Počet dětí: 42
Všechny 3 třídy jsou pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami,převážně pro děti s narušenou komunikační schopností : (balbuties,vývojová dysfázie,tumultus ser., dysartrie ataktická,OVŘ, hypotonie,syndrom Dandy Wallker, dále 4 děti s epilepsií, z toho15 dětí s přidruženým ADHD a 3 děti s diagnózou autismus). Kapacita je vždy naplněná.

V každé třídě je prováděna komplexní skupinová speciálně pedagogická péče a individuální logopedická péče pod vedením speciálního pedagoga.

Komplexní skupinová péče zahrnuje: dechová cvičení,gymnastiku mluvidel,cvičení fonematického sluchu,cvičení zrakové a sluchové paměti,rozvoj slovní zásoby,rozvoj hrubé a jemné motoriky,grafomotoriky,rozvoj početních představ,rozumových schopností a sociálních dovedností.

ZÁJMOVÉ KROUŽKY A AKCE:
Dle zájmu rodičů:
  • Plavecký kurz pro předškolní děti ,pořádaný na krytém bazéně Sarézy v Ostravě – Porubě
  • Keramický kroužek pořádaný DDM v Ostravě – Porubě na
  • Polské ulici
  • Ozdravné pobyty v přírodě
  • Polodenní výlety do přírodě
  • Návštěva ZOO v Ostravě
  • Hippoterapie v Hlučíně
  • Pořádání již 15.pokračování Dětského karnevalu
  • Hopsalín – 2 akce podzim a jaro „Přivítání a rozloučení se školáky na školní zahradě“
  • Společné setkání dětí a rodičů u příležitosti např. Velikonoce,Vánoce, tématická dopoledně jako „Dračí den,Bramborový den,Pohádkový den,Barevný týden apod“ – možnost společného pohybu dětí a rodičů během dopoledne v mateřské škole

KROUŽKY V MATEŘSKÉ ŠKOLE:
  • Kroužek zobcové flétny „Veselé pískání“ – podporujeme správné dýchání
  • Cvičení na „Gymm míčích“ - rozvoj pohybové aktivity a balančního cvičení
  • Metoda dobrého startu – metoda stimulační a rehabilitační,kde hrají důležitou roli složky zraková,pohybová a sluchová
  • Cvičení dětské jógy - cvičení pro děti s ADHD,celkové zklidnění,správné dýchání
  • Grafomotorická cvičení - nácvik a upevňování správného úchopu psacího materiálu,rozvoj drobných svalů ruky,příprava pro vstup do ZŠ

  • Koncepční záměr mateřské školy

    V letošním roce je naše práce zaměřena na prožitkové učení dětí,na rozvinutí a dokončení hry,vedení dětí k samostatnosti,a při činnostech dětí vycházet z jejich vlastních zkušeností a nadále je prohlubovat.
    Koncepce je stavěna na osobnostně orientované prožitkové předškolní výchově, která nepřehlíží všechny přínosné zkušenosti a tradice české předškolní výchovy. V zájmu kolektivu se ale nyní netlumí svoboda a individuální rozvoj jedince. Dětem je nabízena pestrá škála bohatých příležitostí, jejichž prostřednictvím se u dětí rozvíjejí specifické vlohy a talent.
    Děti se učí tím, že jednají, konají a prožívají konkrétní situace. Učitelky dětem připravují individualizovaný program činností, které děti přijmou za své z vlastního zájmu. Výchova a učení nespočívá v tom, že se dítě tvaruje do předem přípravného modelu, ale je jedinečnou neopakovatelnou osobností, která má právo být sama sebou a jako taková je akceptována, přestože onen pomyslný model nenaplní nebo naopak přesáhne. Základní a hlavní ve výchově dítěte není kolektivní zařízení, ale rodina, mateřská škola logopedická rodinnou výchovu vhodně doplňuje a nabízí dětem spoustu možností, které dnešní máločetné rodině chybí. K tomu přistupuje odborná metodická práce učitelek tak, aby byly rozvíjeny dispozice a talent nebo naopak, kde je třeba kompenzovat vývojová opoždění. U dětí předškolního věku je zajištěn program pro přípravu dětí na vstup do ZŠ, sestavený podle nejmodernějších psychologických poznatků. Děti jsou vedeny k samostatnému logickému myšlení, vhodnými předškolními metodami a nejrůznějšími pomůckami se rozvíjí jejich paměť, myšlení, řeč, početní představy, pozornost, fantazie, vůle. Dětem jsou nabízena speciální grafomotorická cvičení pro uvolnění ruky a pro snadné zvládání psaní v ZŠ. Velkou pozornost věnujeme i pohybově výchově. Ve všech třídách děti denně cvičí, většinou s hudbou při použití pestré škály náčiní a nářadí, kterým je MŠ vybavena. Samozřejmě nezapomínáme na velké poslání naší školy,kvůli kterému jsme byli zřízeni,a to logopedii.Do naší mateřské školy logopedické jsou přijímány děti pouze s narušenou komunikační schopností a děti s poruchou  autistického spektra..Toto se také odráží v průběhu celého uspořádání dne.Snažíme se zcela nenásilnou a hravou formou napomáhat a vhodně spolupracovat jak s rodiči,tak s klinickým logopedem při nápravě výslovnosti u každého dítěte.Také vybavenost tříd a místností,kde se logopedie provádí , tomuto účelu zcela odpovídají .

    Základní podmínky této koncepce:
  • harmonické vztahy
  • idylická pohoda
  • útulné prostředí
  • radostná atmosféra
  • celková spokojenost dítěte

    Při práci je kladen důraz na psychickou pohodu dítěte v rámci rozvoje jeho osobnosti. Je respektováno právo dítěte na individuální rozvoj, na vlastní názor, osobité prožívání, objevování, samostatné hledání ale i tápání a chybování.Příkladem prožitkového učení jsou na naší škole pořádání školy v přírodě,polodenní výlety do přírody,exkurze,kroužky,pokusy a experimenty s různými druhy přírodního materiálu a samozřejmě vlastní hry.
    Cílem učitele by mělo být, na základě poznání individuálních předpokladů, dotažení každého dítěte k maximu jeho možností. K tomu by nám mělo pomoci rozvíjení dětské osobnosti v nejširším slova smyslu.
    Máme velikou výhodu oproti základní škole, že nejsme vázáni vědomostními osnovami, ale právě těmi dovednostními. Můžeme si zkoušet, které postupy při získávání a aplikaci vědomostí jsou ty nejlepší, při kterých se děti nejvíce zapojí, při kterých se naučí spolupracovat, při kterých si ověří, že každý jednotlivec je důležitý a prospěšný.
    Naše mateřská škola logopedická poskytuje logopedickou péči dětem předškolního věku v podstatě z celé Ostravy. 

    Zajišťujeme komplexní skupinovou péči:

    Komplexní skupinová péče zahrnuje:
    Dechová cvičení,gymnastiku mluvidel,cvičení fonematického sluchu,cvičení zrakové a sluchové paměti,rozvoj slovní zásoby,rozvoj hrubé a jemné motoriky,grafomotoriky,rozvoj početních představ,rozumových schopností a sociálních dovedností.

    Do naší školy jsou přijímány děti ve věku od 3 do 7 let (s odkladem školní docházky):

    Díky počtu dětí ve třídách (14 dětí ) máme příznivější podmínky pro individuální práci. S dětmi s autistickým spektrem pracujeme formou strukturovaného učení, vycházející z intervenční terapie a vzdělávacích programů,které jsou propagovány v rámci TEACCH programu.Strukturované učení nejlépe vyhovuje specifickým potřebám dětí,které jsou omezeny v oblasti verbální komunikace,sociální interakce a představivosti.Pro tyto děti běžná výuková situace představuje veliký chaos a tak je nezbytně nutné jim strukturovat prostor,čas,pracovní i volnou činnost.To znamená zpřehlednit výukovou situaci tak,aby pochopili,co se od nich očekává.Úkolem pedagoga je uzpůsobit prostředí a situace dítěti tak,aby bylo na první pohled zřejmé,co se po dítěti chce.

  • Dodržujeme základy strukturovaného učení:

    1.Kde pracovat? Struktura prostoru
    2.Kdy pracovat? Struktury času – denní režim
    3.Jak dlouho pracovat? Struktura času propojená s vizualizací
    4.Proč pracovat?
    5.S čím pracovat?
    6.Jak pracovat?